English Svenska

Faq

Hur rekommenderar Visma att vi hanterar kunder som inte kan betala sina räkningar pga covid-19?

Vår rekommendation till er är för närvarande är att inte göra någon generell ändring varken gentemot privatpersoner eller företag. Men ni känner era kunder bäst och det kan finnas anledning att mjuka upp betalkraven för kunder där ni vet att det endast är ett tillfälligt problem med likviditeten. Har ni tagit beslut om att ge era kunder lägre betalningsvillkor pga covid-19, kontakta oss.


Hur ska vi göra när en kund meddelat att de inte kan betala kommande faktura pga covid- 19?

Ni som företag måste göra en egen bedömning utifrån er situation och era riktlinjer. Risken är att om ni ändrar era rutiner för kravhanteringen nu, hamnar ni i en sämre ekonomisk situation på sikt. Har ni gjort bedömningen att ni har ekonomiska förutsättningar, kontakta oss så ser vi på lösningar. Vismas uppdrag är att driva in försenade betalningar åt er som uppdragsgivare. Vi har vår devis sedan många år tillbaka "inkasso med hjärtat" vilket känns extra bra i dessa tider. Vi är i vissa fall restriktiva åtgärder som Kronofogden och vi uppmanar gäldenären att kontakta oss för att hitta en hållbar lösning för att möjliggöra en betalning.


Hur gör jag om jag vill avsluta ett ärende?

Skicka ett meddelande i akten som du vill avsluta. Välj “Avsluta/Återkalla” som typ av meddelande.


Hur ser jag vilka fakturor som ligger hos er?

Beställ en “Statusrapport ärende” under Rapporter, så får du en lista över samtliga aktiva ärenden som ligger hos Visma Financial Solutions AB.


Hur ser jag det totala skuldbeloppet på en gäldenär?

Om du är inne på en akt kan du klicka direkt på länken under "Visa gäldenär". Annars använder du sökfältet längst upp på sidan för att hitta en sammanställning av den gäldenär du söker. Du kan exempelvis söka med personnummer eller kundnummer.


Hur registrerar jag ett utlandsärende?

Som org-/personnummer anger du 19010101-0000 och skickar sedan det korrekta person- eller organisationsnumret som ett meddelande i akten eller i ett mail till international.collectors@visma.com. Om ett utländskt postnummer innehåller färre än fem siffror så anger du en nolla i början. Ex. om postnummer är 1234 så anger du 01234. Om postnumret innehåller bokstäver anger du istället 00000 som postnummer och fyller sedan i postnumret i fältet tillsammans med orten.


Varför syns inte ärendet/betalningen som jag har registrerat?

Det kan det ta olika lång tid innan din registrering syns i collectorsOnline beroende på vilken tid under dagen registreringen gjorts. Har du gjort registreringen efter lunch och betalningen eller ärendet inte syns dagen efter, så bör du kontakta en handläggare. Gör du registreringen på förmiddagen så går det snabbare.


Jag har fått en betalning från er. Hur ser jag vad den avser?

Beställ en Avräkningsrapport under Rapporter. För att få fram en specifik betalning tar du ut en rapport per det sexsiffriga datum som angivits i meddelandet med utbetalningen (alltså inte det datum som du fick betalningen).


Jag har fått en betalning från min kund avseende en faktura som ligger hos er. Hur gör jag?

Det finns två sätt att registrera en betalning på. Antingen så väljer du “Registrera” uppe i menyn och sedan “Nya betalningar”. Eller så kan du uppe i sökfältet söka efter den akt du vill registrera betalningen på, och i akten klicka på knappen “Registrera betalning”. Här fyller du i information om belopp och datum. Flytta ner och godkänn när du är klar.


Vad händer när min kund har betalat fakturan till mig istället för att betala till er?

Om du har mottagit betalningen samma dag som inkassokravet skickades eller senare, så kommer ett restkrav skickas till din kund avseende resterande kostnad och ränta.


Jag har fått en faktura som avser moms. Varför då?

Vi debiterar moms på alla inbetalda kostnader och arvoden (t ex inkassokostnad, påminnelse etc.) Gäldenären är skyldig att betala kostnaden medan du som uppdragsgivare är skyldig att betala momsen på det vi kallar tillhandahållande av momspliktiga tjänster.


Varför får jag inte fram någon information på sidan när jag försöker hantera ett ärende/meddelande?

Kontrollera att den avdelning du vill hantera är markerad under avdelningar


Jag har fått ett mail om att vi sänt in ärenden till er där personnummer eller organisationsnummer saknas. Hur gör jag?

Välj “Registrera” i menyn och klicka på “Ärende utan ID”. Här får du fram en lista på de personer eller företag som behöver kompletteras.


Vi har fått en utbetalning avseende provision från er. Hur får jag en specifikation?

Specifikation finns då att hämta direkt under rubriken Provision.


Hur hittar jag ett ärende/en faktura i collectorsOnline?

Använd sökfältet längst upp på sidan för att komma till akten eller gäldenären du söker. Du kan välja att söka med bl.a fakturanummer, personnummer eller kundnummer.


Hur skickar jag ett meddelande?

Använd sökfältet längst upp på sidan för att söka upp akten du vill skicka ett meddelande i. När du kommit till akten finns en knapp som heter “Meddela åtgärd”.